Kändisviner gör stor succé på Systembolaget
Ett redan starkt varumärke är en snabb väg in till
Systembolagets fasta sortiment. Intresset för de kändisstämplade vinerna
är enormt, konstaterar både importörer och Systembolaget.
– Marknadsföringen av den här typen av viner kommer öka, säger Antoine G. Stephan på Grapes Svenska.
– Marknadsföringen av den här typen av viner kommer öka, säger Antoine G. Stephan på Grapes Svenska.
Svenska artister lanserar just nu
”egna” viner på löpande band och än finns det inget som tyder på att
trenden kommer mattas av – snarare tvärt om. WOW News har pratat med
Antoine G. Stephan på importören Grapes Svenska AB som står bakom
succévinerna från bland annat Motörhead och Thomas Ledin.
Hur stort uppskattar du att intresset för dessa viner är?
–
Det är mycket stort. Motörhead Shiraz har sålt 270 000 flaskor sedan
lanseringen i december 2010, varav över hälften i Sverige. Just nu är
vinet det absolut mest sålda rockvinet i Sverige och finns i 270 butiker
runt om i landet.
Ett redan starkt varumärke tror Antoine G. Stephan är nyckeln till försäljningssuccén.
–
Fansen men även de som bara gillar vin vill gärna köpa ett vin som har
ett starkt varumärke. Generellt kommer den här typen av marknadsföring
av vin att öka.Vi har fått många efterföljare, förklarar han.
Systembolaget menar att vinerna också når en ny målgrupp.
–
Vi ser att det finns ett stort kundintresse för den här typen av vin,
främst hos kundgrupper som annars dricker andra alkoholdrycker, säger
Rebecka Blomberg, pressekreterare på Systembolaget.
Det
stora intresset och starka varumärket bidrar dessutom till att vinerna
snabbt förflyttas från beställningssortimentet till de ordinarie
hyllorna. Vilket är en tydlig målsättning enligt Antoine.
– Det ger större kontaktytor med kunderna, förklarar han.
–
Ofta är det en fråga om hur starkt varumärket är, ”vanliga viner” från
kända varumärken har lättare att kvala in än helt nya produkter,
summerar Rebecka Blomberg.
Är fler kändisviner på väg?
– Det är det med all sannolikhet, givet de framgångar vi sett hittills, avslutar Rebecka och Antoine avslöjar:
– Ja det finns planer på nya viner både från våra befintliga artister men också nya, mer än så kan jag inte avslöja nu.
Kommentarer
Skicka en kommentar