Goda viner i Göteborg

Igår fick jag äran att prata vin i en av Göteborgs äldsta vinkällare.
2006 Roda Reserve, Rioja, Spanien nr. 99916 269 kr
En modern Rioja med kraft men ändå känner man den sammetslena smaken av ekfatsmognaden. Skogsbär! Till detta vinet skulle jag gärna servera en lågtempererad filé av kalv med rôstipotatis och sky.
2007 Brancaia Chianti Classico, Toscana, Italien nr. 94526 269 kr
Körsbär, plommon i en härlig förpackning. Kraftfullt med balanserade fattoner.
Till detta vinet så serverar jag gärna en gryta som tex Boueuf Bourgignone.
2008 Kaesler Stonehorse Shiraz, Barossa Valley, Australien nr. 94511 239 kr
Vilken frukt! Ett massivt vin som leker i munnen och smakar länge. Till det så skulle jag gärna äta ngt vilt men en enbärssås.
2007 Kleine Zalze Family Reserve Cabernet Sauvignon, Stellenbosch, Sydafrika
nr. 94880 295 kr
Åhh vilken läcker Bordeaux touch, här finns vinbären, ceder, blåleran och den vässade pennan från plugget. Stram med massa tanniner. Här funkar det med den klassiska oxfilén med rödvinssåsen.
Jag tyckte att alla fyra viner var fantastiska och jag vill gärna smaka dom igen, men vinet från Kaesler var verkligen ett vin i min smak – kraft, frukt med tanniner. Mums!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Provning - Jakob Tennstedt, Château de Béru, Cinque Campi, No Control, Andrea Calek & Vini Conestabile della Staffa

Frank Cornelissen - Etna - Sicilien

Mas Coutelou - Puimisson - Laungedoc